XIX. letní hry SK DaT - Javorník 2012

3. 9. 2012

Milí přátelé,

před rokem jsme se s některými lidičkami sešli na Přední Výtoni a rok utekl jako voda a mnozí se těšili, že se zase setkáme. Tentokrát jsme se sešli na jižní Moravě v obci Javorník, která těsně sousedí s Velkou nad Veličkou (okres Hodonín) - www.hotel-filipov.com . Ubytování jsme byli v hotelu Filipov na konci vesnice, v lesích. Počasí nám celkem vyšlo, takže můžeme být spokojeni. Sešlo se nás i s dětmi cca 53 osob, z toho bylo asi 5 osob bylo dialýzovaných. Přijeli i něktěří účastníci ze Slovenska (3 osoby), takže to můžeme považovat jako mezinárodní tábor.

Program :

Znovu bych chtěl podotknout, že tyto hry jsou určeny k tomu, aby se nemocní lidé hýbali a dělali nějaké aktivity, které jim dovolí jejich zdravotní stav. Proč to tady píšu ? Setkal jsem se s lidmi, kteří se mě ptají, kolik jsem dovezl medailí. Ale o tom to přece není. Za každou cenu vyhrát a potom zase celý rok nic nedělat – to asi není správný postoj. Někteří jednotlivci na hrách jen chodili na procházky a také byli spokojeni. Někteří se zapojili do her více, někdo méně. Tak teď k těm disciplínám.

V neděli byl volný program a tak jej někteří využili k procházkám po okolí, návštěvy bazénu či vířivky nebo jiným aktivitám. Ostatní z nás navštívili národopisné slavnosti v Hruškách (okres Břeclav) a nechali se unést prostředím, místními kroji, pěknými děvčaty i kvalitním mokem, který na takových akcích teče proudem. Navštívili i jednoho z nás, který tam bydlí a zároveň domluvili ochutnávku místních vín. Večer pak následoval znalostní manželský víceboj, kde manželé zjistili, jak se znají. Ti, kteří nesoutěžili, tak poslouchali nebo odpočívali po slavnostech. Na druhý den ráno jsme měli od 8 hod. snídani formou švédského stolu a potom jsme se sešli na hřišti, natáhli jsme síť a hráli přehazovanou. Po obědě, který byl ve 12 hod. jsme se šli natáhnout a potom odpoledne následovala soutěž ve vrhu koulí. To už s námi nebyli dialýzovaní pacienti, protože odjížděli na dialýzu.

V úterý jsme pak soutěžili ve florbalu, kdy proti sobě hrály 4-členná družstva (musela tam být aspoň 1 žena). Boj to byl až moc litý, protože někteří to brali moc vážně. Potom jsme hráli petangue a největší radost z hodu koulema měly děti. Měli jsme 2 sady koulí a tak to bylo celkem rychle odehráno. No a potom jsme si zkoušeli hrát klik – klak (vystřelování a chytání míčku z plastového lapače). Zdálo se to, že to bude těžké, ale mnozí se s tím velmi rychle naučili a nakonec v soutěži i uspěli. Odpoledne pak následovala soutěž v tenise na místním sportovišti, kde byly celkem 3 kurty (2 betonové a 1 s umělým povrchem). Ostatní si dali pěší výlet směrem na Velkou Javořinu. Osobně jsem využil možnosti a jel se projet na kole a můžu doporučit tento terén (je to stále do kopce, ale pěkné). Po večeři pak byla výtvarná dílna a když jsem se ptal, co to dělají, tak mi řekli, že dělají „plašiče špatných snů“. Tak to snad bude fungovat (na fotkách můžete vidět, jak to vypadá).

Ve středu jsme dopoledne rozehráli badminton a střelbu ze vzduchovky, kterou milují děti. Obě tyto disciplíny pak pokračovaly po obědě a zbytek času bylo volno. Večer pak byl večer plný kvízových otázek a mohli se tak zapojit všichni v jednotlivých družstvech. No a na čtvrteční den jsme se asi těšili všichni, protože byl věnován celodennímu výletu. V 9 hod. ráno pro nás přijel autobus z firmy Škopík z Velké nad Veličkou a jeli jsme směr hrad Buchlov. Cestu nám zpestřil řidič autobusu, který nás uvítal bombónem (každý dostal jeden) a následně doplňoval jízdu svými zajímavými poznámkami a „česko – moravsko – slovenským“ nářečím. Na Buchlově jsme pak prošli prohlídku, udělali pár fotek, dali „jedno orosené“ a jeli dolů do Buchlovic. V Buchlovicích je nádherný zámek s krásnou zahradou a neméně zajímavou výstavou fuchsií (u vchodu měli informaci, že jich tam mají 1250 druhů). Na samotný zámek jsme neměli dostatek času, takže pokud tam někdy budete mít možnost zajet, tak určitě toto krásné místo navštivte. Mimochodem ve sklepě zámku mají vinotéku a jsou tam dobrá vína. V minulosti jsem si pár archívních koupil. Po Buchlovicích jsme odjeli do Strážnice a mohli navštívit místní skanzen. Je postaven v těsné blízkosti přístaviště Baťova kanálu, tak jsme mohli vidět, jak odjíždějí lodě. Někteří zahlédli i vodníka – ale ten byl hodně v náladě a „měl ho jako vidle“. Po návratu do hotelu jsme pak večer absolvovali ochutnávku vín, kterou domluvili organizátoři v neděli na slavnostech v Hruškách. Pokud si dobře vzpomínám, tak se ochutnalo asi 9 druhů vín a na závěr byl „burčáček“, na který se mnozí těšili. Osobně jsem si na něm dost pochutnal, ale úplně jsem zapomněl, že jsem dostal „koňskou dávku“ kalia (draslíku). Bomba snad je jen to, že hned po příjezdu domů mě na dialýze čekaly odběry. Tak doufám, že za ty 3 dny to ze mě vyšlo ven, aspoň něco.

V pátek jsme pak hráli fotbálek, kdy se zapojily i ženy a dívky a rozdělili jsme se na Čechy a Morava+Slovensko. Výsledek byl až po prodloužení 3:0 pro Čechy. Večer pak bylo vyhlášení výsledků disciplín a závěrečný večírek. Hodili jsme nějaký ten tanec a před půlnocí jsme byli v posteli. Ráno pak snídaně, loučení, „zatlačili jsme slzu“ a každý jel po svém.

Dialýza:

Dialýza bylo domluvena na středisku BBraun v Uherském Brodě, což bylo asi 30km. Dialýza začínala ve 12.30 hod a na dialýzu nás jezdilo 4-5 osob a myslím si, že všichni jsme byli spokojeni s péči, kterou nám poskytl personál v čele s vedoucí sestrou A. Staškovou a Mudr. J. Zlámalem. Snad jen škoda, že jsme nemohli jezdit večerní dialýzu, protože jsme tak přišli o 3 odpoledne. Ale to se nedá nic dělat.

Závěr:

Není možné popsat do veškerých detailů, co jsme tam všechno zažili a jak jsme se tam cítili. Disciplíny, které jsme absolvovali, nebyly těžké. Proto se do nich zapojili téměř všichni. Na některých disciplínách jsem nebyl, proto z nich nemám žádné fotky. Pokud tedy máte nějaké, tak jej pošlete. Jinak poděkování opět patří Mudr. Lukášovi Svobodovi a Mgr. Míšovi Duškovi za organizaci her a HDS BBraun Uherský Brod za dialýzační léčbu. No a pokud byste chtěli někdy s námi vyjet na hry, tak sledujte webové stránky www.skdat.cz nebo se zeptejte na vaší dialýze, kdy se plánuje nějaká akce. Případně pošlete svůj postřeh či dotaz na info.skdat@gmail.cz

Zdravím všechny dialýzované a transplantované osoby a jejich rodiny

Výsledky jednotlivých disciplín

Badminton – Ženy
1. Kováčová O. (SK), Koudelková M.
2. Vápeníková D.

1. Vlach J.
2. Patiňák I. (SK)
3. Jurásek F.

Střelba – Vzduchovka (Muži)
2. Mráz, Jurásek F.

Střelba – Vzduchovka (Ženy)
1. Solařová H.
2. Patiňáková S. (SK)
3. Švandrlíková J.

Střelba – Vzduchovka (Děti)
1. Ondříšková Jana

Plavání – smíšená družstva
1. Svoboda T., Ondříšková J., Mrázová J.

Hod koulí – Ženy

2. Valenta M.
3. Švandrlík J.

Klik – Klak dvojice
1. Křepinský J., Ondříšek V.
2. Svoboda T., Švandrlíková J.
3. Koudelkovi M. + L..

Fotbal
Čechy – Morava + Slovensko 3:0 (po prodloužení)